Psychoterapeuta czy psychiatra?

Psychoterapeuta czy psychiatra? Czy to jedno i to samo? Choć oboje specjaliści udzielą nam rzeczowej pomocy przy problemach natury psychicznej, różnice między nimi są znaczące. Do jakiego stopnia? Rozwiniemy to w artykule.

W naszej klinice mogą Państwo skorzystać z usług doświadczonego psychiatry i psychoterapeuta zajmujący się psychoterapia. Zapraszamy do kontaktu z naszą placówką. Wspólnie opracujemy drogę ku zdrowiu psychicznemu!

Rysunki przygotowane przez psychologa podczas wizyty

Kim jest psychoterapeuta?

Psychoterapeuta jest specjalistą zajmującym się problemami natury psychologicznej i emocjonalnej. Zajmuje się on psychoterapią, nie prowadzi natomiast leczenia farmakologicznego. Na początku wizyty przeprowadzana jest diagnoza, która definiuje problem i jego przyczyny. Na podstawie diagnozy terapeuta może stwierdzić jak należy zająć się danym problemem. Jeżeli konieczne okaże się leczenie farmakologiczne, pacjent zostanie skierowany do psychiatry. Specjaliści z naszej kliniki pomogą Państwo niezależnie od problemu i koniecznej metody jego leczenia.

Kim jest psychiatra?

Poważniejsze problemy z zakresu zdrowia psychicznego mogą wymagać pomocy psychiatry. W niektórych przypadkach oprócz psychoterapii konieczne jest zastosowanie odpowiednich leków. W takich przypadkach konieczne jest leczenie pod okiem psychiatry. Tylko ten specjalista jest upoważniony do wypisania Państwu odpowiednich leków np. na zaawansowaną depresję, bezsenność czy stany lękowe. Pomoc psychiatry jest również konieczna w zaburzeniach psychotycznych, chorobie dwubiegunowej i otępieniach. Za pomocą leczenia farmakologiczne można również pomóc osobom borykającymi się z uzależnieniami.

Kobieta z zaburzeniami zdrowia psychicznego zastanawiająca się nad wyborem specjalisty

Kto powinien mi pomoć?

Leczenie mogą zapoczątkować Państwo zarówno u psychiatry jak i u psychologa. Specjalista fachowym okiem oceni Państwa stan zdrowia psychicznego, postawi diagnozę, oceni skalę problemu i jego przyczyny. Czasami wystarczy podjęcie samej psychoterapii. W niektórych przypadkach leczenie będzie wymagało pomocy zarówno psychoterapeuty jak i psychiatry. Proponujemy Państwu kontakt ze specjalistami naszej kliniki już przy pierwszych symptomach zaburzeń psychicznych. Wykrycie problemów na ich wczesnym etapie ułatwia leczenie i poprawia skuteczność terapii.