Leczenie zaburzeń depresyjnych

W naszej klinice w Pruszkowie specjaliści psychiatrzy i psychoterapeuci współpracują, by oferować pacjentom kompleksowe leczenie depresji. Zapraszamy do kontaktu, jeżeli są Państwo zainteresowani skorzystaniem z naszej pomocy.

Czym jest depresja?

Depresja jest uznawana za chorobę, a zrozumienie tego jest kluczowe do skutecznego radzenia sobie z tymi zaburzeniami. Mogą wystąpić one w dowolnym momencie życia i obecnie wpływają na coraz większą część populacji. Uważanie depresji za słabość, brak ambicji, unikanie odpowiedzialności, czy efekt przeciwności losu to błędne przekonania, które powinny być wyraźnie odrzucane. Charakteryzuje się ona cierpieniem i poważnym zakłóceniem normalnego życia, z objawami, które znacząco ograniczają codzienne funkcjonowanie osoby chorej. WHO przewiduje, że do roku 2030 depresja może stać się główną przyczyną niezdolności do pracy na świecie. Różni się od zwykłego smutku czasem trwania (co najmniej dwa tygodnie), możliwością występowania niezależnie od bezpośrednich stresujących wydarzeń i istotnym negatywnym wpływem na życie osoby cierpiącej. Osoby z depresją często nie są w stanie spełniać obowiązków zawodowych ani osobistych. Zazwyczaj zaniechają interakcji społecznych i porzucają swoje hobby. Odpoczynek nie przynosi ulgi, a uczucie zaniechania, niezrozumienia i braku pomocy często towarzyszy im, co komplikuje prośbę o wsparcie.

Najczęstsze objawy depresji

Depresyjne zaburzenia manifestują się poprzez spadek zainteresowań i ogólnego nastroju, gdzie aktywności, które kiedyś dostarczały przyjemności, tracą na znaczeniu i nie przynoszą satysfakcji. Osoba cierpiąca na depresję często doświadcza przewlekłego zmęczenia i braku energii. Zaburzenia uwagi i koncentracji są częste, szczególnie kiedy chodzi o zadania wykraczające poza rutynę. Typowe jest obniżenie samooceny, pesymistyczne spojrzenie na własne osiągnięcia i brak optymizmu co do przyszłości. Zmiany w apetycie mogą prowadzić do utraty wagi lub niezdrowego zwiększenia konsumpcji pokarmów bogatych w cukry i tłuszcze. Problemy ze snem są jednym z najbardziej powszechnych symptomów, od całkowitej bezsenności po przerywany sen i przedwczesne budzenie się, a także nadmierną senność w ciągu dnia. Fizyczne symptomy depresji mogą obejmować migreny, suchość w ustach, nieregularności menstruacyjne, obniżone libido i różnorodne bóle. W skrajnych przypadkach myśli depresyjne mogą przerodzić się w urojenia, z poczuciem winy, przekonaniem o nieuchronnej karze, zagładzie lub przewlekłym cierpieniu, co może eskalować do myśli samobójczych. Niepokojące jest to, że depresja, jeśli zostanie zaniedbana, może być potencjalnie śmiertelna, przy czym ryzyko samobójstwa jest większe w przypadku braku odpowiedniego leczenia.

Leczenie depresji w naszej klinice

Istotą podejścia do terapii depresji jest zainicjowanie leczenia. Zaczyna się od wizyty u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, ale w przypadku przewlekłych symptomów, niezbędna jest specjalistyczna opieka psychiatryczna. Diagnoza wymaga przeprowadzenia dokładnego wywiadu psychiatrycznego i, w razie potrzeby, uzupełnienia go badaniami laboratorium i obrazowaniem. Farmakoterapia i psychoterapia to dwie główne metody leczenia, przy czym rynek farmaceutyczny oferuje szeroką gamę leków przeciwdepresyjnych, które ewoluowały od czasu pojawienia się pierwszych takich środków w latach pięćdziesiątych. Dzięki temu leczenie ambulatoryjne stało się bardziej dostępne, umożliwiając uniknięcie hospitalizacji. Proces terapeutyczny jest z reguły długofalowy, z zaleceniem przyjmowania leków przez minimum pół roku po ustąpieniu objawów, a w niektórych przypadkach wymaga kontynuacji na stałe. Wśród pacjentów istnieją obawy przed uzależnieniem od leków i ich skutkami ubocznymi, jednak odpowiedni dobór leczenia minimalizuje te ryzyka i współczesne środki nie powodują uzależnienia.

Psychoterapia pełni kluczową rolę w leczeniu, pomagając nie tylko złagodzić objawy, ale i rozwiązać problemy przyczyniające się do występowania depresji.