Jak rozpoznać i leczyć nerwicę?

Znaczna część społeczeństwa cierpi na nerwicę mogącą się objawiać w zróżnicowany sposób – począwszy od lęku, a skończywszy na objawach sugerujących poważne problemy zdrowotne jak np. kołatanie serca. W jaki sposób zdiagnozować nerwicę, i ją wyleczyć?

W naszej klinice mogą Państwo skorzystać z usług doświadczonych psychiatrów i psychoterapeutów. Zapraszamy do kontaktu z naszą placówką. Wspólnie opracujemy drogę ku zdrowiu psychicznemu!

Co to jest nerwica?

Najogólniej jest to rodzaj zaburzenia nastroju, któremu zwykle towarzyszy lęk. Szacuje się, że na zaburzenia nerwicowe może cierpieć blisko 30% społeczeństwa. Choroba ta ma złożone podłoże: biologiczne, emocjonalne, osobowościowe i sytuacyjne. Na nerwicę można zachorować niezależnie od wieku i płci.

Objawy nerwicy

Podstawowym objawem nerwicy jest lęk. Występuje w formie napadowe i stałej. Poważnym problemem, utrudniającym życie, jest stałe poczucie lęku, które nie opuszcza chorego niezależnie od sytuacji – towarzyszy mu nawet w sytuacji relaksu/odpoczynku. Objaw nie oznacza, że organizm chorego cały czas jest wystraszony. Uczucie lęku może być opóźnioną reakcją na czynniki doznane wcześniej. Objawy mogą nasilać się do napadów paniki. Ważne jest rozpoznanie przyczyn i ich usuniecie.

Do kolejnych, dodatkowych objawów nerwicy zaliczamy: napady agresji, bóle głowy z zawrotami, duszności i nudności, a nawet kołatanie serca.

Leczenie nerwicy

Leczenie nerwicy zawsze należy rozpocząć od właściwej diagnozy. W trakcie diagnostyki zaburzeń nerwicowych należy wykluczyć przyczyny fizyczne doznawanych dolegliwości. Na diagnozę nerwicy składa się:

– Badanie psychiatryczne
– Ewentualne konsultacje z innymi specjalistami (np kardiologiem, gastrologiem, neurologiem
– Dodatkowe badania laboratoryjne (np badanie TSH-hormon regulujący pracę tarczycy), badania obrazowe (np. tomografia komputerowa głowy), EKG, EEG.

Postawienie właściwej diagnozy pozwoli dobrać odpowiednią metodę leczenia przez specjalistę. Najczęstsze są dwie metody leczenia:
– Farmakoterapia polegającej na zażywaniu leków łagodzących objawy nerwicy i przywracanie prawidłowe funkcjonowanie organizmu np. leki przeciwdepresyjne czy przeciwlękowe.
– Psychoterapia polegająca na pracy pacjenta z psychoterapeutą. Seria indywidualnych lub grupowych spotkań, w trakcie których realizowane są określone formy leczenia pod okiem specjalistów.