Depresja sezonowa

Depresja sezonowa jest często nadużywanym terminem, łatwo ją również pomylić z innymi rodzajami zaburzeń nastroju. Depresja sezonowa często jest kojarzona z gorszym samopoczuciem psychicznym w okresach związanych z mniejszym nasłonecznieniem, czyli głównie na jesieni i w zimie. Mechanizm powstawania tego zaburzenia nie jest do końca wyjaśniony. Z czym zatem łączyć depresję sezonową i jak ją leczyć?

W naszej klinice mogą Państwo skorzystać z usług doświadczonego psychiatry i psychologa. Zapraszamy do kontaktu z naszą placówką. Wspólnie opracujemy drogę ku zdrowiu psychicznemu!

Co kryje się za terminem "depresja sezonowa"?

Depresja sezonowa nie jest uznawana za oficjalną chorobę w klasyfikacji chorób psychicznych, ale nie oznacza to, że należy ją bagatelizować. Szacuje się, że cierpi na nią około 2% Europejczyków czyli ponad 800 tysięcy osób. Sezonowość depresji wynika z nadmiernej ilości hormonu snu czyli melatoniny. Badania wskazują, że istotny wpływ ma również zmniejszenie ekspozycji na światło słoneczne. Z reguły przypada to na okres jesienno-zimowy. Nadmierna ilość melatoniny zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Objawy można nieco zmniejszyć przyjmując witaminę D – ważną dla naszego organizmu przez cały rok, zwłaszcza w okresach ograniczonej dostępności dla słońca.

Objawy depresji sezonowej

Do najczęstszych objawów depresji sezonowej zaliczamy:

– Smutek

– Niepokój bądź lęk

– Zmęczenie

– Bezsenność

– Apatia

– Brak apetytu

Jak leczyć depresję sezonową?

Powinniśmy zacząć od jej zdiagnozowania. W tym celu należy skontaktować się z psychiatrą/psychologiem, który przeprowadzi odpowiedni wywiad. Po zdiagnozowaniu choroby zostanie dostosowana metoda leczenia zależnie od Państwa przypadku. Metody leczenia depresji sezonowej z reguły dzieli się na kilka rodzajów:

– Psychoterapia polegająca na cyklu spotkań z psychoterapeutą

– Farmakologiczne polegające na przepisaniu pacjentowi leków przeciwdepresyjnych

– Fototerapia, której celem jest zwiększenie witaminy D3 w organizmie poprzez nasłonecznianie skóry. Opcjonalnie stosuje się suplementy z witaminą D3.

– Poprawienie stylu życia zbilansowaną dietą lub wprowadzeniem zdrowych nawyków.